Handelspolitik

Om påstådd diskriminering av EU-studenter i förhållande till nederländska studenter i Nederländerna när det gäller gratis resor

Anabel Rufer
  1. Launched 24/02/2020

Framställaren hävdar att nederländska myndigheter inte behandlar EU-studenter och nederländska studenter på samma sätt när det gäller gratis resor. Hon framhåller att nederländska studenter har tillgång till ett gratis resekort som gäller på alla bussar, spårvagnar och fjärrtåg inom landet, medan EU-studenter endast kan få denna förmån om de uppfyller ett ytterligare krav på bevisad arbetstid. Framställaren hävdar att det är svårt som heltidsstuderande att uppfylla kravet på 56 arbetstimmar per månad. Hon vill att EU-studenter ska behandlas lika i detta avseende.

Thank you for your support, Anabel Rufer