Handelspolitik

Over discriminatie van studenten die wel EU-onderdaan zijn, maar niet de Nederlandse nationaliteit hebben, wat betreft het recht op een Nederlandse OV-studentenkaart

Anabel Rufer
  1. Launched 24/02/2020

Indienster stelt dat de Nederlandse autoriteiten EU-studenten wat betreft het recht op een OV-studentenkaart anders behandelen dan Nederlandse studenten. Zij wijst erop dat Nederlandse studenten recht hebben op een kaart waarmee zij in alle bussen, trams en langeafstandstreinen in Nederland gratis kunnen reizen, maar dat studenten uit andere landen van de EU alleen maar recht hebben op deze kaart als zij aan aanvullende eisen voldoen; zij moeten namelijk kunnen bewijzen dat zij een aantal uren per maand werken. Indienster deelt mee dat het aantal uren dat verplicht moet worden gewerkt (56 uur per maand) voor een voltijdsstudent vrijwel niet haalbaar is. Zij vindt dat alle EU-studenten gelijk moeten worden behandeld.

Thank you for your support, Anabel Rufer