Umwelt

Om Klaipėdas kommunala myndigheters påstådda ignorerande av grym behandling av djur (Litauen)

Esu Klaipėdos miesto savivaldybės seniūnaitė
5 Supporters 5 in European Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren är bekymrad över den grymma behandling av djur som påstås stödjas av kommunen Klaipėda i Litauen. Kommunen Klaipėda har slutit ett avtal med det privata aktiebolaget Nuaras för hantering av herrelösa djur i Klaipėda stad. Framställaren hävdar att Nuaras i mer än 20 års tid har vanvårdat djur på ett grymt sätt. Trots upprepade och envisa protester från medborgare och djurskyddsorganisationer som kräver att den kontraktsmässiga överenskommelsen med Nuaras ska hävas ger kommunen samma tjänsteleverantör ansvaret för hantering och skötsel av herrelösa djur i Klaipėda. Enligt framställaren strider detta mot artikel 13 i EUF-fördraget samt nationella och internationella rättsliga normer om behandling av djur som kännande varelser, vilka Litauen anslutit sig till.

Thank you for your support, Esu Klaipėdos miesto savivaldybės seniūnaitė