Bildung

Om transport av levande djur under förhållanden där de djurskyddsnormer som fastställs i EUlagstiftningen inte respekteras

11 Supporters 11 in European Union
  1. Launched 18/01/2020

Framställaren hänvisar till en rapport som sänts på TV, där de svåra förhållandena under transporten av unga kalvar från Litauen till Israel dokumenteras (bilder finns på: www.delfi.lt/letena/gyvunu-teises/siaubingi-vildai-siauliu-veterinarai-pasmerkegyvunus-letai-mirciai.d?id=82013099). Framställaren efterlyser förföljelse av alla personer som deltagit i dessa transporter, brutit mot EU-lag om djurens välbefinnande under transport, inklusive statliga livsmedels- och veterinärtjänster. Framställaren hänvisar också till praxis där levande fisk som påstås hållas under grymma förhållanden finns tillgänglig i livsmedelsbutiker (bilder tillgängliga på: www.15min.lt/new/activities/english/givunu-girl-claim-commerce-centrum-continue-market-good-fishing-56-1111602). Framställaren stöder dessutom intensifierad forskning om utvecklingen av ”alternativa matartiklar” som växer organiskt på marken och att avlivning av djur undviks.

Thank you for your support, Aida Dumbrauskaitė Klaipėdos m. savivaldybės Luizės seniūnaitijosseniūnaitė. Klevų g. 6-5, Tel. Nr.