Arbeit

Namens IU Exterior, over de situatie van binnen de EU migrerende werknemers die zijn ingehuurd door Nederlandse uitzendbureaus

IU Exterior
  1. Launched 16/10/2019
  5. decision

Indiener beklaagt zich over de discriminatie, arbeidsuitbuiting en arbeidsonzekerheid waarmee het merendeel van de binnen de EU migrerende werknemers die door uitzendbureaus in het zuiden van Nederland worden ingehuurd, al sinds jaar en dag te maken heeft. Hij roept het Parlement en de Commissie op maatregelen te nemen om een einde te maken aan deze en hiermee verband houdende schendingen van EU-wetgeving of van de grondrechten die zijn verankerd in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Indiener verklaart dat deze werknemers hoofdzakelijk via speciale websites, berichten op sociale media of het Eures-portaal zijn aangeworven. Het gebeurt maar al te vaak dat uitzendbureaus werknemers lokken met valse beloften en geen volledig beeld geven van de arbeidsvoorwaarden, waardoor de werknemers in Spanje voorlopige arbeidsovereenkomsten ondertekenen die sterk afwijken van de uiteindelijke overeenkomsten die ze moeten ondertekenen nadat ze naar Nederland zijn verhuisd. Vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden zijn er alleen al vorig jaar rond de 500 klachten ingediend bij het bureau voor werkgelegenheid en sociale zekerheid van het Spaanse Ministerie van Arbeid in Den Haag.

Thank you for your support, IU Exterior