Arbeit

För IU Exterior, om situationen för migrerande arbetstagare inom EU som anlitas av bemanningsföretag i Nederländerna

IU Exterior
  1. Launched 16/10/2019
  5. decision

Framställaren klagar över den diskriminering, arbetskraftsexploatering och de otrygga anställningar som genomlids av den stora majoriteten migrerande arbetstagare inom EU som anlitas av bemanningsföretag i södra delen av Nederländerna. Han uppmanar Europaparlamentet och kommissionen att vidta åtgärder som sätter stopp för detta och alla relaterade kränkningar av unionsrätten eller av rättigheter som fastställs i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. Framställaren uppger att merparten av dessa arbetstagare rekryterades via särskilda webbplatser, meddelanden på sociala medier eller Eures-portalen. Ofta ger byråer falska löften och berättar inte hela sanningen om arbetsvillkoren, vilket gör att arbetstagare tecknar förhandsavtal i Spanien som är helt annorlunda än de slutliga avtal de undertecknar när de väl har flyttat till Nederländerna. Till följd av deras dåliga arbetsvillkor har byrån för sysselsättning och social trygghet vid det spanska sysselsättningsministeriet i Haag mottagit ungefär 500 klagomål från migrerande arbetstagare inom EU.

Thank you for your support, IU Exterior