Arbeit

IU Exteriorin puolesta, tilapäistyövoimaa välittävien toimistojen palkkaamien unionin sisäisten siirtotyöläisten tilanteesta Alankomaissa

IU Exterior
  1. Launched 16/10/2019
  5. decision

Vetoomuksen esittäjä valittaa syrjinnästä, työvoiman hyväksikäytöstä ja työsuhteiden epävarmuudesta, jota enemmistö tilapäistyövoimaa välittävien toimistojen palkkaamista unionin sisäisistä siirtotyöläisistä Alankomaiden eteläosissa on aiemmin joutunut ja joutuu parhaillaan kohtaamaan. Hän kehottaa Euroopan parlamenttia ja komissiota ryhtymään toimiin, joilla lopetetaan edellä kuvattu toiminta ja siihen mahdollisesti liittyvä unionin oikeuden tai perusoikeuskirjaan kirjattujen oikeuksien loukkaaminen. Vetoomuksen esittäjä kertoo, että suurin osa työvoimasta on palkattu erityisten verkkosivustojen, sosiaalisen median ilmoitusten tai EURES-portaalin kautta. Toimistot antavat hyvin usein vääriä lupauksia työehdoista tai jättävät tosiasioita kertomatta, ja työntekijät allekirjoittavat usein Espanjassa ennakkotyösopimuksen, joka on täysin erilainen kuin lopullinen työsopimus, jonka he allekirjoittavat Alankomaihin muutettuaan. Huonoista työoloista johtuen pelkästään viime vuonna Haagissa toimivalle Espanjan työministeriön työllisyys- ja sosiaaliasioiden valiokunnalle tuli noin 500 unionin sisäisiä siirtotyöläisiä koskevaa valitusta.

Thank you for your support, IU Exterior