Foreign affairs

För Anna Politkovskaja-föreningen för yttrandefrihet, om dammen Ongosta i Bulgarien som inte byggts färdigt

Framställaren yrkar på snabbt ingripande och hävdar att det på ett oacceptabelt sätt förekommit vatten under dammväggen i Ongostadammen, som är den näst största dammen på Balkanhalvön. Han gör gällande att 21 bulgariska bosättningar kommer att drabbas av detta, och att vattnet tränger ända till 60 km in i Rumänien. Framställaren påstår att det förekommit byggfel redan innan dammen togs i bruk, såsom att en omfattande injektionsgardin under dammen inte byggts färdigt. I dag, efter att det huvudsakliga slutna kretsloppet vid huvudutskovet slutligen stängts, finns det stora mängder vatten i utskovspartiet, vilket rimligen kan tas till intäkt för påståendet om att verkan av att injektionsgardinen inte byggts färdigt alltmer gör sig gällande.