Außenpolitik

För Anna Politkovskaja-föreningen för yttrandefrihet, om dammen Ongosta i Bulgarien som inte byggts färdigt

1. Launched 05/06/2020
  2. Time remaining 10 months

Framställaren yrkar på snabbt ingripande och hävdar att det på ett oacceptabelt sätt förekommit vatten under dammväggen i Ongostadammen, som är den näst största dammen på Balkanhalvön. Han gör gällande att 21 bulgariska bosättningar kommer att drabbas av detta, och att vattnet tränger ända till 60 km in i Rumänien. Framställaren påstår att det förekommit byggfel redan innan dammen togs i bruk, såsom att en omfattande injektionsgardin under dammen inte byggts färdigt. I dag, efter att det huvudsakliga slutna kretsloppet vid huvudutskovet slutligen stängts, finns det stora mängder vatten i utskovspartiet, vilket rimligen kan tas till intäkt för påståendet om att verkan av att injektionsgardinen inte byggts färdigt alltmer gör sig gällande.

Thank you for your support, Асоциация на свободното слово “Анна Политковская” и Национално движение „Екогласност”