Rechtstaatlichkeit

Ympäristörikosten luokittelusta rikoksiksi ihmisyyttä vastaan Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussäännössä

Timothy Ellis
  1. Launched 31/01/2020

Vetoomuksen esittäjä pyytää EU:ta käynnistämään mahdollisimman pian menettelyn, jolla törkeä ja tahallinen maapalloa vahingoittava ja ympäristön tuhoon johtava toiminta tai piittaamattomuus lisätään Rooman perussäännön 7 artiklaan, jonka otsikko on ”Rikokset ihmisyyttä vastaan”. Vetoomuksen esittäjän mielestä valta-asemassa olevat tai vaikutusvaltaiset henkilöt olisi asetettava vastuuseen sellaisista toimistaan, jotka ovat tieteen tai tutkimuksen vastaisia tai jotka vaarantavat teollisuuden vaikutuksen vähentämiseen tähtäävän toiminnan. Lisäksi vetoomuksen esittäjä pyytää, että Rooman perussääntöön lisätään liite, jotta tällaisten rikosten tekijät voidaan asettaa vastuuseen myös silloin, kun heidän maansa ei kuulu perussäännön allekirjoittaneisiin valtioihin, sillä tällaisilla rikoksilla on maailmanlaajuinen vaikutus.

Thank you for your support, Timothy Ellis