Rechtstaatlichkeit

Over het opnemen van misdrijven tegen het milieu als misdrijven tegen de menselijkheid in het Statuut van Rome inzake het Internationaal Strafhof

Timothy Ellis
  1. Launched 31/01/2020

Indiener verzoekt de EU om zo snel mogelijk van start te gaan met het proces om grove daden van opzettelijke milieuvernietiging of -nalatigheid die schade berokkenen aan de planeet, op te nemen in artikel 7 van het Statuut van Rome “Misdrijven tegen de menselijkheid”. Indiener is van mening dat machtige of invloedrijke personen verantwoordelijk moeten worden gesteld voor hun daden, wanneer deze schade toebrengen aan wetenschap, onderzoek of activiteiten die bedoeld zijn om de industriële impact te verminderen. Daarnaast vraagt hij om een addendum bij het Statuut van Rome, om ervoor te zorgen dat personen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor dit soort misdrijven zelfs als hun land geen ondertekenende staat is, aangezien deze misdrijven een mondiale draagwijdte hebben.

Thank you for your support, Timothy Ellis