Rechtstaatlichkeit

Om att inkludera miljöbrott som brott mot mänskligheten i Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen

Timothy Ellis
  1. Launched 31/01/2020

Framställaren uppmanar EU att så snart som möjligt påbörja förfarandet med att inkludera grova fall av avsiktlig miljöförstöring och miljömässig försumlighet som skadar planeten i Romstadgans artikel 7 om brott mot mänskligheten. Framställaren anser att personer med makt eller inflytande bör hållas ansvariga för åtgärder de vidtar som undergräver vetenskap, forskning eller verksamhet som syftar till att minska påverkan från industrin. Dessutom begär han ett tillägg till Romstadgan så att personer kan hållas ansvariga för denna typ av brott – som är av global natur – även om de inte tillhör en signatärstat.

Thank you for your support, Timothy Ellis