Gesundheit

Sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 833/2004 soveltamisesta

Elena Blanco Fuente
27 Supporters 27 in European Union
  1. Launched 16/10/2019

Vetoomuksen esittäjä valittaa, että toukokuusta 2020 lähtien hänen on sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 833/2004 takia maksettava sosiaaliturvamaksunsa työskentelymaahansa (Portugali), vaikka tekee veroilmoituksensa ja on verovelvollinen Espanjassa, koska hän on vapaaehtoisen liikkuvuuden perusteella siirretty kansallinen virkamies. Hänen mukaansa tästä aiheutuu merkittävää henkilökohtaista haittaa hänelle itselleen ja kaikille työntekijöille, joihin asetusta sovelletaan. Hän uskoo nettopalkkansa, eläkkeidensä ja sosiaalietuisuuksiensa pienenevän huomattavasti, koska Portugalissa sosiaaliturvaehdot ovat erilaiset kuin Espanjassa. Ennen kaikkea tämä vaikuttaa työntekijöiden saavutettuihin oikeuksiin, kuten siihen, että he eivät vakavasti sairastuessaan saa lähtömaassaan sairaalahoitoa. Hän katsoo, että asetusta ei pitäisi soveltaa takautuvasti ja että veronmaksajien olisi joka tapauksessa voitava valita, minne maksavat sosiaaliturvamaksunsa, jotta he voivat valita itselleen edullisemman vaihtoehdon.

Thank you for your support, Elena Blanco Fuente