Over het verbod op sleepnetvisserij binnen drie mijl vanaf de Noordoost-Atlantische kust zonder de mogelijkheid van uitzonderingen

Indiener verzoekt om wetgeving op EU-niveau over sleepnetvisserij in de territoriale wateren van de lidstaten. Hij geeft kritiek op de praktijk van vrijstellingen die door de Franse overheid op regionaal niveau worden verleend in de eerste drie mijl vanaf de Franse kust. Hij stelt dat deze vrijstellingen voornamelijk ten goede komen aan visserij met bodemtrawls – de minst duurzame visserijtechniek – met nadelige gevolgen voor het zeegebied en die de biodiversiteit en levende aquatische hulpbronnen bedreigt en doet afnemen. Indiener hekelt de veralgemening van vrijstellingen in alle kustdepartementen en dat het vrijwel onmogelijk is de zaak naar de Raad van State door te verwijzen, vanwege de termijn van twee maanden om een procedure op nationaal niveau te beginnen.