Handelspolitik

Om enhetliga upplysningar om vilken kollektivtrafik som finns att tillgå överallt i EU

Miguel Angel Alvarez Cabrerizo
  1. Launched 17/01/2020

Framställaren påtalar att unionsmedborgare inte kan få enhetliga upplysningar om vilken kollektivtrafik som finns att tillgå överallt i EU. De webbsidor och mobilappar som tillhandahålls antingen av transportföretag eller lokala myndigheter innehåller visserligen kartor över kollektivtrafiken och tidtabeller, men framställaren påpekar att dessa upplysningar är svåra att hitta eller förstå, i samband med att man rör sig från en EU-medlemsstat till en annan. Han föreslår därför att kollektivtrafikföretagen i EU uppmuntras att använda gemensamma standardformat när de informerar om kartor över kollektivtrafiken och tidtabeller, och att unionsmedborgarna bör kunna komma åt en gemensam källa till upplysningar om kollektivtrafiken överallt i EU. Slutligen anser framställaren att EU-medel inte använts i tillräcklig omfattning för detta ändamål.

Thank you for your support, Miguel Angel Alvarez Cabrerizo