Zusammenleben

Om en påstådd kränkning av medborgarnas grundläggande rättigheter genom ett bulgariskt lagförslag om ändring av brottmålslagen

Елена Гунчева
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 24/09/2019
  5. decision

Framställningen avser ett bulgariskt lagförslag om ändring av brottmålslagen. Framställaren uppger att de föreslagna ändringarna skulle leda till en kränkning av medborgarnas grundläggande rättigheter, eftersom det skulle bli tillåtet att hålla en person frihetsberövad under 48 timmar utan att låta den frihetsberövade ringa till sina anhöriga. Detsamma skulle gälla för barn, men med en tidsgräns på 24 timmar. Framställaren klagar på att sådan lagstiftning, särskilt när den tillämpas på minderåriga, är oacceptabel och skulle underlätta ”hemliga” frihetsberövanden och polisens användning av psykologiska påtryckningar.

Thank you for your support, Елена Гунчева
pro