Bauvorhaben

Och undertecknad av ytterligare 22 personer, om en begäran om att stoppa projektet för att anlägga ett nytt shoppingcentrum i Bollate, provinsen Milano (Italien)

European Parliament
  1. Launched 25/02/2020

Framställaren begär att projektet för att anlägga ett nytt shoppingcentrum i Bollate, i provinsen Milano, ska stoppas. Enligt framställaren skulle anläggningen av shoppingcentrumet leda till mer vägtrafik i området. Framställaren klagar över risken för höga föroreningsnivåer som leder till allvarliga hälsoskador för invånarna i Lombardiet – en region där luftkvaliteten bland de sämsta i Europa. Framställaren hänvisar till överträdelseförfaranden mot Italien för överträdelser av direktiv 2008/50/EG om luftkvalitet. Framställaren framhåller att det berörda området är ett grönområde utan bebyggelse som används för jordbruksändamål, och att det ohjälpligt skulle skadas av ett nytt shoppingcentrum.

Thank you for your support, European Parliament