Verwaltung

Gesteund door drie medeondertekenaars, over het vermeende gebrek aan onafhankelijkheid van het openbaar ministerie in Polen

Małgorzata Rosłońska
  1. Launched 29/04/2020

Indienster stelt dat er sinds 2016 banden bestaan tussen twee Poolse instanties, als gevolg van de hervormingen die zijn doorgevoerd door de huidige regeringspartijen. De instanties in kwestie zijn het openbaar ministerie en de minister van Justitie. Indienster is van mening dat politici door de nieuwe wet inzake het openbaar ministerie de activiteiten van openbare aanklagers kunnen beïnvloeden en politieke invloed uit kunnen oefenen. Indienster stelt dat de openbare aanklagers strengere criteria hanteren voor personen die kritisch zijn op de regeringspartij dan voor personen die sympathiseren met deze partij of politieke banden met deze partij onderhouden. Strafzaken worden begonnen of beëindigd op politieke in plaats van juridische gronden. Volgens indienster is deze situatie in strijd met de rechten die zijn vastgelegd in het Handvest van de grondrechten, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VWEU.

Thank you for your support, Małgorzata Rosłońska