Health

Over maximumniveaus voor elektromagnetische velden in Duitsland

Indienster vraagt de EU-instellingen Duitsland te verplichten de maximum- en waarschuwingsniveaus voor elektromagnetische straling in woongebieden en op slaap- en werkplekken te verlagen. Indienster is van mening dat middelen beschikbaar moeten worden gesteld om zenders met variabele vermogens te ontwikkelen waarvan de standby-modus automatisch wordt geactiveerd. Volgens indienster kunnen burgers zichzelf niet beschermen tegen blootstelling aan elektromagnetische velden en moeten zij worden beschermd door middel van waarschuwingsniveaus die lager zijn dan 1 µW/m². Indienster wijst op verschillende gevolgen van een enorme blootstelling aan straling van mobiele telefoons, zoals mensen die ziek worden of zorg nodig hebben, die een economische en sociale impact hebben. Ze is van mening dat het huidige gebrek aan bescherming van burgers een schending van hun grondrechten vormt.