Handelspolitik

Om påstået forskelsbehandling af europæiske universitetsstuderende i Spanien

Petitioner
10 Supporters 10 in European Union
Collection finished
  1. Launched August 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren klager over, at de spanske myndigheder afviser at korrigere ækvivalenstabellen for karakterer, der er opnået i Italien af studerende, der ønsker at studere i Spanien. Andrageren henviser til et svar fra det spanske undervisningsministerium, ifølge hvilket studerende, der opnår den højeste italienske karakter "30 e lode", ikke kan tildeles den tilsvarende spanske karakter 10/10 "Matriula de Honor", fordi det angiveligt er lettere for studerende at opnå den højeste karakter i Italien end i Spanien. Ifølge andrageren er denne tilgang i strid med princippet om fri bevægelighed for studerende inden for det europæiske område for videregående uddannelser og principperne om lige muligheder, ligestilling og ikke-forskelsbehandling blandt europæiske borgere. Andrageren anmoder derfor Europa-Parlamentet om at kontrollere, om EU-retten overtrædes, og til at kræve, at der anvendes ækvivalenstabeller, der sikrer ensartethed, objektivitet og upartiskhed ved omregningen af karakter, der er opnået i én medlemsstat af europæiske universitetsstuderende, der ønsker at afslutte deres studier i en anden EU-medlemsstat.

openPetition international