Economy

Om lagligheten i artikel 417 i Bulgariens civilprocesslag och påstådda brott mot konsumenträttigheter vid betalningsförfaranden i Bulgarien

Framställaren kräver en undersökning av en utmätningsmans agerande enligt artikel 417 i Bulgariens civilprocesslag, vilket han bedömer är olagligt, samt att disciplinära förfaranden ska vidtas och ett straffrättsligt ansvar för utmätningsmannen ska fastställas. Europaparlamentet har mottagit flera klagomål i detta ämne från andra bulgariska medborgare som hävdar att bulgariska rättsliga förfaranden under artikel 417 i Bulgariens civilprocesslag är ensidiga och att konsumenterna inte har möjlighet att försvara sig i domstol där domarna enbart baseras på utlånarens krav avseende förekomsten av och beloppet för lånet. Framställaren föreslår också att parlamentet utövar sin rätt till indirekta initiativ i relation till artikel 435.2 i Bulgariens civilprocesslag. Framställaren hävdar att utmätningsmannen har missbrukat deras äganderätt, samt inte har respekterat lagen och utövandet av Bulgariens högsta domstol.