Bauvorhaben

Om invändningar mot byggandet av en anläggning för avsaltning för att förse ön Elba med en oberoende vattenförsörjning

Benedetto Rubetti
  1. Launched October 2019

Framställaren invänder mot det planerade byggandet av en anläggning för avsaltning (arbetet ska enligt planerna inledas i oktober 2019) i Mola-bukten och Capoliveri Lido (Elba). Utan att lämna några detaljer om de relevanta ändringarna av planeringen uttrycker framställaren oro över att kustlinjen oundvikligen kommer att vanställas och tvivlar på fördelarna med den planerade anläggningen. Han påpekar att vattenbristen på ön framför allt beror på de föråldrade vattenledningarna (där över hälften av rören läcker) och att vatten dessutom skulle kunna tas från en stor undervattensakvifer och från flera källor på själva ön utan att man behöver skada miljön, landskapet och naturresurserna.

Thank you for your support, Benedetto Rubetti