Gesundheit

Om en förfrågan om finansiering till biomedicinsk forskning om myalgisk encefalomyelit

Evelien Van Den Brink
2.965 Supporters 2.965 in Europäische Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019
  2. Time remaining 6 weeks

Framställaren berättar om sitt dåliga hälsotillstånd; hon lider av myalgisk encefalomyelit (ME). Denna sjukdom, som även kallas kroniskt trötthetssyndrom, är en allvarlig, kronisk sjukdom som innebär att nerv-, immun- och matsmältningssystemen, liksom det endokrina systemet, inte fungerar som de ska. Framställaren hävdar att ungefär två miljoner EU-medborgare lider av ME. Det innebär stora ekonomiska och sociala kostnader och är därmed en dold folkhälsokris. Framställaren uppmanar EU-institutionerna att anslå tillräckliga medel till biomedicinsk forskning om ME så att man kan ta fram ett diagnostiskt test, kliniska prövningar och verkningsfulla behandlingar för denna allvarliga sjukdom.

Thank you for your support, Evelien Van Den Brink