Zusammenleben

Om diskriminerande praxis från den italienska staten vad gäller utfärdande och förnyelse av pass för italienska föräldrar

Marinella Colombo
Collection finished
  1. Launched September 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren klagar över diskriminerande praxis från den italienska staten vad gäller utfärdande och förnyelse av pass för italienska föräldrar. Hon förklarar att italienska föräldrar för att få sina egna pass utfärdade eller förnyade behöver samtycke från den andra föräldern, även om detta är en tidigare make/maka eller sambo som har lämnat Italien med deras barn. Denna praxis är inte bara mycket förödmjukande, utan är särskilt komplicerad i fall där den tidigare maken/makan har lämnat landet med barnen utan att efterlämna någon adress. Framställaren uppger att den italienska föräldern i sådana fall är skyldig att ansöka hos förmyndardomaren för att erhålla passet. Hon begär att den italienska staten omedelbart ska upphöra med denna diskriminerande praxis till nackdel för dess egna medborgare.

Thank you for your support, Marinella Colombo

openPetition international