Finanzen

Om den retlige status for eurosedler og -mønter

Bert Vanhelmont
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 4 Wochen

Andrageren klager over de reducerede muligheder for at betale med kontanter i offentlige automater (f.eks. offentlig parkering), og hævder, at dette er i strid med EU-retten. Han minder om, at kreditor i tilfælde af en betalingsforpligtelse ikke må nægte eurosedler og -mønter, medmindre parterne er blevet enige om andre betalingsmidler. Han hævder endvidere, at den manglende mulighed for kontantbetaling er særlig problematisk for personer med handicap, som i nogle tilfælde måske ikke har adgang til bankkort eller betalingsapps på deres smartphones. Han opfordrer indtrængende Europa-Parlamentet til at sikre, at borgerne til enhver tid har mulighed for at betale med eurosedler og -mønter.

Thank you for your support, Bert Vanhelmont

openPetition international