Finanzen

Om den rättsliga statusen för eurosedlar och euromynt

Bert Vanhelmont
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 3 Wochen

Framställaren klagar över de minskade möjligheterna att betala med kontanter i offentliga automater (t.ex. på offentliga parkeringsplatser) och hävdar att detta strider mot unionsrätten. Han påminner om att borgenären vid betalningskrav inte får vägra att ta emot eurosedlar och euromynt, såvida inte parterna har kommit överens om något annat betalningsmedel. Han hävdar vidare att avsaknaden av kontantbetalningsmöjligheter är särskilt problematisk för personer med funktionsnedsättning, som i vissa fall eventuellt inte har tillgång till bankkort eller betalningsapplikationer via smarttelefon. Han uppmanar Europaparlamentet att göra det möjligt för medborgarna att under alla omständigheter betala med eurosedlar och euromynt.

Thank you for your support, Bert Vanhelmont

openPetition international