Finanzen

Om behovet av att inrätta en fond för kryptotillgångar för kryptobrottsoffer

Jonathan Levy
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 3 Wochen

Framställaren uppger att offren för kryptobrott varje år luras på tusentals miljoner euro. Han påpekar att Europaparlamentet redan har efterlyst åtgärder för att reglera kryptotillgångar och konstaterar att ingen finansiering av kryptotillgångar hittills har avsatts för att kompensera offren för direkt relaterad brottslig verksamhet. Framställaren vill därför införa ett regelverk för att kompensera offer. Han agerar på uppdrag av offer för kryptobrott (bedrägeri, piratkopiering och utpressning) som olagligen inriktar sig på eller använder kryptotillgångar. Brottsoffer har försökt återfå sina förluster på olika sätt, såsom rättsliga förfaranden i nationella domstolar, klagomål angående brott till nationella myndigheter, banköverföringar, kreditkortsförnyelser och spårning av blockkedjor. Ingen av dessa avhjälpande åtgärder har varit framgångsrik eftersom kryptovalutatransaktioner spänner över flera jurisdiktioner. På samma sätt noterar framställaren att varken kommissionen eller Europeiska ombudsmannen har förklarat sig vara behörig i denna fråga. Han uppmanar Europaparlamentet att agera direkt för att hjälpa offren för kryptoaktiva brott som en del av dess EU-strategi för att skapa en verklig inre marknad för digitala finansiella tjänster.

Thank you for your support, Jonathan Levy

openPetition international