Umwelt

Namens het niet-partijgebonden platform voor het behoud van het bos nabij de Raiffeisen Arena, over een vermeende inbreuk op het Verdrag Aarhus in verband met de wijziging van het bestemmingsplan in Pasching (Oostenrijk)

1. Launched 29/04/2020
  2. Time remaining 10 months

Indienster is van mening dat de Commissie niet volledig vasthoudend is wat betreft de toepassing van het Verdrag van Aarhus in Oostenrijk. Zij verklaart dat zij een klacht heeft ingediend tegen een geplande wijziging van het landgebruik. Zij stelt echter dat uit hoofde van de wet inzake de ruimtelijke ordening van Oberösterreich geen rechterlijke toetsing van de wijziging van het landgebruik mogelijk is; toch is volgens indiener op grond van artikel 9, lid 3, van het Verdrag van Aarhus een rechterlijke toetsing vereist van besluiten die betrekking hebben het milieu, zoals wijzigingen van het landgebruik. Indienster stelt dat Oostenrijk weliswaar een voorbehoud heeft gemaakt tegen de toepassing van artikel 9, lid 3, maar het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft geoordeeld dat het een lidstaat vrij staat de regelingen voor een administratieve of rechterlijke toetsingsprocedure te bepalen, maar dat de lidstaat ervoor moet zorgen dat het desbetreffende publiek beschikt over de mogelijkheid van een toetsingsprocedure. Indiener verzoekt om optreden om ervoor te zorgen dat het Verdrag van Aarhus in verband met de procedures voor ruimtelijke ordening in overeenstemming met het recht van de EU wordt toegepast.

Thank you for your support, Überparteiliche Plattform für den Erhalt der Waldfläche bei der Raiffeisen Arena (Waldstadion Pasching)