Umwelt

För den icke-partipolitiska plattformen för bevarande av skogen vid idrottsanläggningen Raiffeisen Arena (Waldstadion Pasching), om en påstådd överträdelse av Århuskonventionen i samband med ändringar av markanvändningsplanen i Pasching (Österrike)

1. Launched 29/04/2020
  2. Time remaining 9 months

Framställaren anser att kommissionen inte insisterar till fullo på genomförandet av Århuskonventionen i Österrike. Hon uppger att hon har lämnat in ett klagomål mot en planerad ändring av markanvändningen. Hon konstaterar att lagen om fysisk planering i Oberösterreich däremot inte tillåter rättslig prövning av en ändring av markanvändningen. I artikel 9.3 i Århuskonventionen krävs det enligt framställaren dock en rättslig prövning av miljömässigt relevanta beslut, såsom ändringar av markanvändningen. Framställaren konstaterar att även om Österrike lämnat in en reservation mot genomförandet av artikel 9.3, har Europeiska unionens domstol i en dom slagit fast att en medlemsstat fritt får besluta om förfaranden för ett administrativt eller rättsligt prövningsförfarande, men att det måste säkerställas att den berörda allmänheten har tillgång till ett prövningsförfarande. Framställaren efterlyser åtgärder för att säkerställa att Århuskonventionen tillämpas i enlighet med EU-rätten i samband med förfaranden för fysisk planering.

Thank you for your support, Überparteiliche Plattform für den Erhalt der Waldfläche bei der Raiffeisen Arena (Waldstadion Pasching)