Zusammenleben

Gesteund door 284 medeondertekenaars, over de ondoorzichtige vormgeving van de volgende bouwfase voor droge reservoirs in het district Kłodzko en over de risico’s van dit project voor het milieu

Helena Gawron
5 Supporters 5 in European Union
  1. Launched October 2019

Indienster beweert dat er onregelmatigheden zijn opgetreden tijdens de voorbereidingen voor een aanvraag van subsidies van de Wereldbank voor de bouw van droge reservoirs in het district Kłodzko. Deze reservoirs vormen een onderdeel van het Oder-Wisła-project (kunstmatige regeling en verbetering van de bevaarbaarheid van de Poolse rivieren). Volgens haar hebben er geen openbare raadplegingen plaatsgevonden, zijn de inwoners van het gebied niet op tijd ingelicht over de noodzaak om te verhuizen, en hebben de betrokkenen geen fatsoenlijke vergoeding ontvangen voor hun eigendom en evenmin tegen de onteigening kunnen protesteren. Daarnaast wijst indienster op de onomkeerbare gevolgen van de bouw van de reservoirs voor het landschap en voor het milieu-evenwicht in het district Kłodzko: vernietiging van bosecosystemen en bedreiging van dier- en plantsoorten die nochtans beschermd zijn in het kader van het Natura 2000-netwerk evenals van bedreigde soorten. Ook bestaat er gevaar dat het vermogen van de bodem om water vast te houden, vermindert, en dat waardevolle toeristische gebieden worden dichtgebouwd, waardoor veel inwoners hun inkomen zouden verliezen.

Thank you for your support, Helena Gawron