Umwelt

För ”Nej till utbyggnaden av Praderas reningsanläggning”, om en överträdelse av EU-direktiv i samband med de nya projekten för att rena flodmynningen Pontevedra (Galicien, Spanien)

Plataforma Non A Ampliación da Depuradora dos Praceres
0 Supporters 0 in European Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren hävdar att Europeiska unionens domstol 2016 bekräftade att det skett upprepade överträdelser av bestämmelser om avloppsvattenrening i flodmynningen Pontevedra, med anledning av Europeiska kommissionens klagomål mot Spanien angående folkhälsorisker på grund av olämplig behandling av avloppsvatten från tätbebyggelse. Hon motsätter sig det nya projektet och anger att det helt enkelt skulle innebära att utsläppspunkten i flodmynningen flyttas – men inte faktiskt lösa problemet. Hon kritiserar även faktumet att projektet som omfattar utbyggnaden av det nuvarande reningsverket inte offentliggörs och betraktar detta som en överträdelse av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/4/EG av den 28 januari 2003 om allmänhetens tillgång till miljöinformation.

Thank you for your support, Plataforma Non A Ampliación da Depuradora dos Praceres