Traffic & transportation

Over rechtsonzekerheid voor EU-burgers in verband met vaartuigen die onder de Belgische vlag varen

Petitioner
255 supporters 255 in European Union

Collection finished

255 supporters 255 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener geeft aan dat met de inwerkintreding op 1 juli 2018 van de Belgische wet betreffende de pleziervaart, een pleziervaartuig alleen in België kan worden geregistreerd als het vaartuig voor ten minste 50 % in eigendom is van in België wonende natuurlijke of rechtspersonen. Hij stelt dat deze nieuwe bepalingen leiden tot aanzienlijke rechtsonzekerheid voor alle EU-burgers die overeenkomstig de eerdere wetgeving hadden besloten hun vaartuig in België te laten registreren. Door het gebrek aan gemeenschappelijke Europese wetgeving op het gebied van de pleziervaart moeten EU-burgers al naargelang de vlag waaronder zij varen voldoen aan zeer uiteenlopende voorschriften. Indiener verzoekt het Europees Parlement daarom om de rechten van Europese burgers die worden getroffen door deze nieuwe wetgeving te waarborgen, en verzoekt de betrokken autoriteiten rechtszekerheid te bieden en de wetten niet met terugwerkende kracht toe te passen.

Link to the petition

Image with QR code