Verkehr

Om osäkerhet om rättsläget för EU-medborgare när det gäller fartyg med belgisk flagg

L. M.
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 24/09/2019
  5. decision

Framställaren anger att minst 50 procent av ägarna till ett fartyg med belgisk flagg, oavsett om det rör sig om fysiska eller juridiska personer, måste vara bosatta i Belgien efter det att lagen om fritidsbåtar trädde i kraft den 1 juli 2018. Han hävdar att de nya bestämmelserna skapar betydande osäkerhet om rättsläget för alla EU-medborgare som, i enlighet med tidigare lagstiftning, bestämde sig för att registrera sina fartyg i Belgien. Avsaknaden av gemensam EU-lagstiftning om fritidsbåtar innebär att EU-medborgarna måste efterleva mycket olika bestämmelser beroende på vilken EU-flaggstat det rör sig om. Framställaren efterlyser därför åtgärder från Europaparlamentets sida för att skydda rättigheterna för de EU-medborgare som berörs av denna lagstiftningsändring och uppmanar relevanta myndigheter att respektera rättssäkerheten och att inte tillämpa lagstiftningen retroaktivt.

Thank you for your support, L. M.
pro

contra