Rechtstaatlichkeit

Om påståenden om bedrägeri och korruption i Bulgarien i samband med bankers och privata utmätningsmäns olagliga beslagtagande av egendom

Виолета Господинова
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019
  2. Time remaining 5 days

Framställaren är en gäldenär vars borgenär (en bank) har utfärdat en begäran om verkställande till en utmätningsman. Från den bifogade fullmakten framgår att modern till en anställd hos utmätningsmannen i fråga företräder banken. Det visar att det finns en koppling mellan borgenären och utmätningsmannen, vilket undergräver utmätningsmannens opartiskhet och ärendets verkställande. Framställaren menar att borgenären och utmätningsmannen har skapat ett bedrägligt system, där borgenären köper nedvärderad egendom vid fiktiva auktioner där den enda budgivaren som har möjlighet att lägga ett giltigt bud är banken.Framställaren påpekar att det är olagligt att agera när det inte finns någon skriftlig begäran från en behörig domstol och därmed ingen uppmanings från domstolens sida att vidta tvångsåtgärder. Mot bakgrund av ovanstående uppmanar hon Europaparlamentet att tillämpa de medel som krävs för att stoppa denna praxis i Bulgarien, där egendom som tillhör konsumenter av kredittjänster beslagtas med hjälp av utmätningsmän.

Thank you for your support, Виолета Господинова

openPetition international