Handelspolitik

Om planerat åldrande för glödlampor och andra hushållsprodukter som säljs i EU

André Kauper
  1. Launched 25/02/2020

Framställaren vänder sig mot förekomsten av produkter som inte är möjliga att reparera på den inre marknaden, och efterlyser en begränsning av tillverkarnas möjligheter att producera varor med en strategi för planerat åldrande. Framställaren hänvisar till exemplet med glödlampor med begränsad varaktighet, och kaffemaskiner av billiga komponenter som varken kan ersättas eller lagas av tillverkarna och återförsäljarna. Framställaren är oroad över att detta produktions- och konsumtionssätt varken gynnar konsumenterna eller miljön, och kommer att leda till större miljö- och klimatförändringsproblem. Han karaktäriserar affärsmetoderna bakom denna trend som kartelliknande, och efterlyser en ny lagstiftningsstrategi för att skydda konsumenten och miljön.

Thank you for your support, André Kauper