Handelspolitik

Om indbygget forældelse i elpærer og andre husholdningsartikler, der sælges i EU

André Kauper
  1. Launched 25/02/2020

Andrageren protesterer mod udbredelsen i salget på det indre marked af produkter, der ikke kan repareres, og opfordrer til at begrænse fabrikanternes frihed til at producere varer ud fra en strategi om indbygget forældelse. Andrageren henviser til eksemplet med elpærer, hvis lys har begrænset levetid, og kaffemaskiner fremstillet af billige komponenter, der hverken kan udskiftes eller repareres af fabrikanterne og forhandlerne. Andrageren frygter, at denne form for produktion og forbrug hverken er til fordel for forbrugerne eller miljøet, men at det vil medføre en forværring af problemerne med miljø- og klimaforandringer. Han beskriver den underliggende handelspraksis for denne tendens som kartellignende og opfordrer til en ny lovgivningsstrategi for at beskytte forbrugeren og miljøet.

Thank you for your support, André Kauper