Arbeit

Om påstådd diskriminering med avseende på att hans anställning inte förlängdes samt oförenlighet med gemenskapens tullbestämmelser

Wojciech Zieliński
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019
  2. Time remaining 3 days

Framställaren har sedan 1993 arbetat som handläggare vid den polska tullförvaltningen och ansvarade för tullkontroll. Han är en av många tulltjänstemän som avskedades år 2017 när deras anställningsavtal inte förlängdes, dvs. de erbjöds ingen fortsatt anställning, efter att tullförvaltningens rättsliga status ändrades. De integrerades i den nationella skatteförvaltningens struktur under benämningen tull- och skatteförvaltningen. Enligt framställaren erbjöds han inget ytterligare arbete på grund av hans medlemskap i fackföreningen ”Celnicy PL” och hans aktiva deltagande i tulltjänstemännens protester mot förändringarna i anställningsförfarandena. Vidare ifrågasätter framställaren även att han sagts upp från sin tjänst vilket, på grund av hans särskilda rättsliga status, utestänger honom från rättsligt skydd, som han inte enbart anser strida mot polsk lagstiftning, utan även mot Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.

Thank you for your support, Wojciech Zieliński

openPetition international