Verwaltung

Om brittiska medborgares rätt att skriva på EU-medborgarinitiativet om EU-medborgarskap efter brexit

E. P.
Collection finished
  1. Launched September 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställningen berör det pågående EU-medborgarinitiativet ”Permanent EUmedborgarskap”, för vilket namninsamling för närvarande pågår. Framställaren är bekymrad över att många britter efter brexit inte längre kommer att kunna skriva på medborgarinitiativet och således utestängas från ett initiativ som skulle kunna ha direkt inverkan på deras rättigheter som EU-medborgare. Enligt framställaren har Europeiska kommissionen redan bekräftat att underskrifter från brittiska medborgare som gett sitt stöd till detta medborgarinitiativ före det att Förenade kungariket lämnar EU inte längre kommer att räknas efter utträdet. Framställaren uppmanar Europaparlamentet att beakta dessa frågor och att agera för att upprätthålla EU-medborgarskapet och tillhörande rättigheter för samtliga EU-medborgare.

Thank you for your support, E. P.

openPetition international