Muissa jäsenvaltioissa täyttyneiden lastenhoitokausien huomioon ottamisesta Doris Reichel-Albertia koskevassa asiassa annetun Euroopan unionin tuomioistuimen päätöksen mukaisesti

Vetoomuksen esittäjä ottaa esille kysymyksen muissa jäsenvaltioissa täyttyneiden lastenhoitokausien huomioon ottamisesta. Asetuksen (EY) N:o 987/2009 44 artiklan 2 ja 3 kohdan mukaan jäsenvaltion, jossa asianomainen henkilö harjoitti aikaisemmin ansiotoimintaa, on otettava lastenhoitokaudet huomioon. Euroopan unionin tuomioistuin totesi Doris Reichel-Albertia koskevassa asiassa antamansa tuomion (C-522/10) 32 kohdassa, että asiassa sovelletaan sen jäsenvaltion säännöksiä, jonka lainsäädäntöä kyseiseen henkilöön sovellettiin lapsen syntymäajankohtana. Tässä tapauksessa kyseinen jäsenvaltio ei ollut Doris Reichel-Albertin asuinjäsenvaltio. Näin ollen tapaukseen sovellettiin nimenomaisesti myös asetuksen (EY) N:o 883/2004 II osaston säännöksiä, jotka koskevat sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole ansiotyössä.Vetoomuksen esittäjä väittää, että unionin tuomioistuin toisti asiassa C388/09 antamansa tuomion 73 kohdassa uudelleen periaatteen oikeudesta saada etua suoritetuista sosiaaliturvamaksuista. Tämän periaatteen soveltamista olisi sen vuoksi laajennettava lastenhoitoon ja yleensä muihin maksuihin. Vastuun olisi näin ollen kuuluttava jäsenvaltiolle, joka periaatteessa hyötyy lastenhoitotoiminnasta. Erityisjärjestelyjä olisi sovellettava myös silloin, kun mikään jäsenvaltio ei ole toimivaltainen lapsen syntymän (tai adoptoinnin) ajankohtana.