Kreikan eläkevakuutuslaista N:o 4387/2016 ja eläkeläisten väitetysti eriarvoisesta kohtelusta

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Vetoomuksen esittäjän mukaan eläkevakuutusjärjestelmän uudistuksesta annetun lain N:o 4387/2016 4 §:n 2.b alamomentti on selvästi ristiriidassa yhdenvertaisuus- ja suhteellisuusperiaatteisiin sekä pro rata temporis -periaatteeseen nähden.Hän katsoo, että säädös on syrjivä ja siten ristiriidassa EU:n lainsäädäntöön nähden, erityisesti– SEUT-sopimuksen 157 artiklaan nähden, joka koskee mies- ja naispuolisille työntekijöille samasta tai samanarvoisesta työstä maksettavan saman palkan periaatteen soveltamista, ja– miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun periaatteen toteuttamisesta mahdollisuuksissa työhön, ammatilliseen koulutukseen ja uralla etenemiseen sekä työoloissa annettuun direktiiviin 76/207/ETY nähden.Rakennusinsinöörien ja -urakoitsijoiden eläkkeistä vastaava Department of Pensions for Civil Engineers and Contractors of Public Works (TSMEDE) -yksikkö oli vakuuttanut vetoomuksen esittäjän freelance-työntekijänä, ja hän haki eläkettä sen jälkeen, kun laki N:o 4387/2016 julkaistiin 12. toukokuuta 2016, ennen joulukuun 31. päivää vuonna 2016. Hänen eläkkeensä on hänen mukaansa merkittävästi pienempi kuin hänen kollegoillaan, jotka hakivat eläkettä ennen uuden lain julkaisemista, joihin sovellettiin samoja työehtoja, jotka maksoivat samoja eläkemaksuja ja joilla oli sama määrä palvelusvuosia ja saavutettuja oikeuksia.