Over wet 4387/2016 inzake pensioensverzekeringen in Griekenland en de vermeende discriminatie tussen gepensioneerden

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Volgens indiener vormt artikel 4, lid 2, onder b), van wet 4387/2016 inzake de hervorming van het pensioensverzekeringsstelsel een duidelijke inbreuk op de beginselen van gelijkheid en evenredigheid en het beginsel van “pro rata temporis”.Hij beweert dat een dergelijke bepaling discriminerend is en daarom in strijd is met de EU-wetgeving, met name met:artikel 157 VWEU inzake het beginsel van gelijke beloning van mannelijke en vrouwelijke werknemers voor gelijke of gelijkwaardige arbeid, enRichtlijn 76/207/EEG van de Raad betreffende de tenuitvoerlegging van het beginsel van gelijke behandeling van mannen en vrouwen ten aanzien van de toegang tot het arbeidsproces, de beroepsopleiding en de promotiekansen en ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden.Indiener was als freelancer verzekerd bij het pensioenfonds voor ingenieurs en aannemers van openbare werken (TSMEDE) en vroeg zijn pensioen aan na de publicatie van wet 4387/2016 van 12 mei 2016 en vóór 31 december 2016. Volgens hem is zijn pensioen aanzienlijk kleiner dan dat van zijn collega’s die vóór de publicatie van de nieuwe wet hun pensioen hebben aangevraagd en die onder dezelfde voorwaarden hebben gewerkt, dezelfde pensioenbijdragen hebben betaald en hetzelfde aantal pensioengerechtigde jaren en verworven rechten hadden.