Gesundheit

For mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine, om en påstået overtrædelse af vanddirektivet i forvaltningen af Ülemiste-søen (Estland)

mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)
  1. Launched 09/04/2020

Andrageren anfører, at Ülemiste-søen leverer drikkevand til indbyggerne i den estiske hovedstad Tallinn og dens nærmeste omegn. Den øverste del af søen er et beskyttet område i henhold til vanddirektivet. I henhold til artikel 28, stk. 5, i den estiske vandlov er det tilladt at reducere et afsnit af Ülemiste-søens sundhedsbeskyttelsesområde med en byggeaktivitet på vandbredden, der anvendes til indvinding af drikkevand. Dette vil true det eneste vandreservoir i regionen og muligvis også kvaliteten af drikkevandet. Andrageren mener, at den estiske vandlov er i strid med vanddirektivet 2000/60/EF og direktiv 98/83/EF om kvaliteten af drikkevand samt artikel 191-193 i TEUF. Andrageren minder om, at medlemsstaterne har lov til at vedtage strengere beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til vandressourcer. I dette tilfælde har Estland ikke desto mindre indført en lempelse af lovgivningen om drikkevand i forhold til EU's standarder for situationen.

Thank you for your support, mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)