Gesundheit

För föreningen Eesti Roheline Liikumine, om en påstådd överträdelse av vattendirektivet vid förvaltningen av Ülemistesjön (Estland)

mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)
  1. Launched 09/04/2020

Framställaren uppger att Ülemistesjön ger dricksvatten till invånarna i den estniska huvudstaden Tallinn och närliggande områden. Den övre delen av sjön är skyddsområde enligt vattendirektivet. Enligt artikel 28.5 i den estniska vattenlagen är det tillåtet att minska skyddsområdet runt Ülemistesjön för ett bygge vid vattnet, som används för att hämta dricksvatten. Detta kommer att hota den enda vattentäkten i regionen, och eventuellt även kvaliteten på dricksvattnet. Framställaren anser att den estniska vattenlagen bryter mot vattendirektivet 2000/60/EG och direktiv 98/83/EG om kvaliteten på dricksvatten, samt mot artiklarna 191–193 i EUF-fördraget. Framställaren påminner om att medlemsstaterna har rätt att anta hårdare skyddsåtgärder när det gäller att skydda vattenresurserna. Men i detta fall har Estland infört en mindre sträng dricksvattenlagstiftning än vad EU:s regler tillåter.

Thank you for your support, mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)