Gesundheit

Namens “mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine” (vzw Estlandse groene beweging), over een vermeende schending van de waterrichtlijn bij het beheer van het Ülemistemeer

mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)
  1. Launched 09/04/2020

Indienster stelt dat het Ülemistemeer drinkwater levert voor de inwoners van de hoofdstad van Estland, Tallinn, en het omliggende gebied. De noordelijke kant van het meer is overeenkomstig de waterrichtlijn beschermd gebied. Op grond van artikel 28, lid 5, van de Estlandse waterwet is het toegestaan om vanwege bouwactiviteiten aan de oever van het meer het sanitaire beschermingsgebied van het Ülemistemeer, waar drinkwater wordt onttrokken, te verkleinen. Dit vormt een bedreiging voor de enige waterreserve in de regio, en mogelijk ook voor de kwaliteit van het drinkwater. Indienster is van mening dat de Estlandse waterwet ingaat tegen Richtlijn 2000/60/EG en Richtlijn 98/83/EG betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water, alsook de artikelen 191-193 VWEU. Indienster brengt in herinnering dat het lidstaten vrij staat om strengere beschermingsmaatregelen vast te stellen voor waterbronnen. In dit geval is de wetgeving inzake drinkwater in Estland echter minder streng dan de EU-normen.

Thank you for your support, mittetulundusühing Eesti Roheline Liikumine (registrikood 80001670)