Umwelt

For en gruppe af bulgarske og rumænske statsborgere og NGO'er, om sikkerhedsmæssige betænkeligheder vedrørende et depot for radioaktivt affald i Bulgarien

E. P.
  1. Launched February 2020

Andragerne rejser sikkerhedsmæssige betænkeligheder med hensyn til opførelsen af det nationale depot for lav- og mellemradioaktivt affald i Radiana i Bulgarien, som ligger meget tæt på Donau-floden og grænsen til Rumænien. De gør gældende, at opførelsen vil forurene underjordiske vande med radioaktivt affald, der kan have en halveringstid på flere hundrede tusind og endda flere millioner år. Andragerne fremhæver juridiske spørgsmål i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen og hævder, at mængden af radioaktivt affald, der skal deponeres i Radiana, langt vil overstige skønnene for det nuværende projekt. De hævder, at Århus- og Esbokonventionerne er blevet overtrådt, og opfordrer til, at finansieringen af dette projekt indstilles.

Thank you for your support, E. P.