Environment

För en grupp av bulgariska och rumänska medborgare och icke-statliga organisationer, om säkerhetsrisker gällande ett slutförvar för radioaktivt avfall i Bulgarien

Framställarna är oroliga för säkerheten beträffande anläggandet av det nationella slutförvaret för låg- och medelhögt radioaktivt avfall i Radiana, Bulgarien, mycket nära floden Donau och gränsen till Rumänien. De hävdar att anläggningen kommer att förorena grundvattnet med radioaktivt avfall, varav en del har en halveringstid på flera hundra tusen och rentav flera tiotals miljoner år. Framställarna lyfter fram rättsliga problem med miljökonsekvensbedömningen och menar att mängden radioaktivt avfall som ska deponeras i Radiana långt kommer att överstiga beräkningarna för det aktuella projektet. De hävdar att Århus- och Esbokonventionerna överträds och anser att finansieringen bör stoppas för detta projekt.