Umwelt

Bulgarian ja Romanian kansalaisten muodostaman ryhmän ja kansalaisjärjestöjen puolesta, Bulgariaan rakennettavaksi suunniteltuun radioaktiivisen jätteen loppusijoituspaikkaan liittyvistä turvallisuuskysymyksistä

E. P.
  1. Launched February 2020

Vetoomuksen esittäjät ilmaisevat huolensa matala- ja keskiaktiivisen radioaktiivisen jätteen kansallisen loppusijoituspaikan rakentamiseen liittyvästä turvallisuudesta. Loppusijoituspaikka on tarkoitus rakentaa Radianaan Bulgariaan aivan Tonavan ja Romanian rajan läheisyyteen. He toteavat, että loppusijoituspaikan rakentamisen seurauksena radioaktiiviset jätteet, joista osalla puoliintumisaika on satoja tuhansia tai jopa kymmeniä miljoonia vuosia, saastuttaisivat pohjavedet. Vetoomuksen esittäjät painottavat ympäristövaikutusten arviointiin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä ja toteavat, että Radianaan sijoitettavaksi tarkoitetun radioaktiivisen jätteen määrä ylittää reilusti nykyisessä hankkeessa esitetyt arviot. He väittävät, että Århusin ja Espoon yleissopimuksia on rikottu, ja vaativat lopettamaan tämän hankkeen rahoittamisen.

Thank you for your support, E. P.