Umwelt

Namens een groep Bulgaarse en Roemeense burgers en ngo's, over bedenkingen ten aanzien van de veiligheid van een opslagplaats voor radioactief afval in Bulgarije

E. P.
  1. Launched February 2020

Indieners geven aan bedenkingen te hebben over de veiligheid van de bouw van de nationale opslagplaats voor laag- en middelradioactief afval in Radiana, Bulgarije, vlakbij de rivier de Donau en de grens met Roemenië. Zij stellen dat de bouw het grondwater zal vervuilen met radioactief afval, waarvan een deel een halveringstijd heeft van honderdduizenden jaren en soms zelfs tientallen miljoenen jaren. Indieners vestigen de aandacht op juridische problemen met de milieu-effectbeoordeling en stellen dat de hoeveelheid radioactief afval die in Radiana zal worden opgeslagen de schattingen van het huidige project ver te boven gaat. Zij stellen dat er sprake is van inbreuk op de Verdragen van Aarhus en Espoo, en verlangen dat de financiering van dit project beëindigd wordt.

Thank you for your support, E. P.