For CESS GmbH i.L. - Centre for European Security Strategies, om SMV'ers vanskeligheder med at deltage i forskningsprojekter

Andrageren anfører, at virksomheden CESS er en SMV og et anpartsselskab med to partnere. De er også administrerende direktører og ansatte. Ifølge andrageren er selskabets hovedaktivitet deltagelse i en lang række sikkerhedsrelaterede forskningsprojekter på nationalt og internationalt plan og navnlig i EU's sjette og syvende rammeprogram for forskning. Han forklarer endvidere, at hans selskab i forbindelse med projektet PULSE under det syvende rammeprogram for forskning blev gjort til genstand for en projektrevision af Den Europæiske Revisionsret, der undersøgte den timesats, partnerne opkrævede, hvilket førte til en reduktion på ca. 33 % af den accepterede timesats og efterfølgende til en betydelig inddrivelse af betalinger fra CESS eller tilbageholdelse af mere end 70 000 EUR, som han mener, selskabet har begrundet krav på. Som følge heraf vil det, der ellers er en meget succesrig virksomhed, lukke ned og i værste fald gå konkurs ifølge andrageren. Efter andragerens mening skyldes resultatet af projektrevisionen en forskel i vurderingen af selskabets personale og partnere. Han mener imidlertid, at dette er en fejl, og at Revisionsretten – fordi selskabet er en SMV – fortolker udtrykket "løn" strengt, da det efter hans opfattelse er ukorrekt forbundet med en ansættelseskontrakt, som partnere i anpartsselskaber ikke indgår. Andrageren anfører, at den obligatoriske beregning af den "faste Marie Curie-sats", som Kommissionen har fastsat i afgørelse C(2011)0174 om aflønning af virksomhedsejere, der ikke modtager løn, fejlagtigt afspejler den revision, som Parlamentet og Rådet har anmodet om for så vidt angår beregningsmetoderne i det syvende rammeprogram for forskning. Ifølge andrageren blev beregningen taget fra et andet program, som imidlertid vedrørte vederlag til nonprofitorganisationer, f.eks. aflønning af forskere, der er udstationeret fra universiteter, men som ikke er partnere i selskaber. Han anmoder derfor om, at det kontrolleres, om Kommissionens afgørelse indeholder en korrekt fortolkning af det, der blev fastsat af Parlamentet (afgørelse af 23. april 2009 (2009/633/EF, Euratom)) og af Rådet den 14. oktober 2010 (14980/10).