Handelspolitik

För Union of European Producers of Green Energy (UEGEP), om en påstådd snedvridning av konkurrensreglerna på den bulgariska energimarknaden

Union of European Producers of Green Energy (UEGEP)
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019
  2. Time remaining 5 weeks

Framställaren påstår att tre bulgariska energibolag tillåts utnyttja sin dominerande ställning. Å ena sidan påstår hon att de inom ramen för programmen för landsbygdsutveckling köper energi från 273 producenter av förnybar energi till ett lägre pris än de skulle ha betalat enligt sina avtalsförpliktelser. Å andra sidan hävdar hon att samma energibolag köper energi från företag som har fått nationell finansiering och EU-finansiering till ett högre pris än det lagstadgade priset. Hon påstår att detta utgör en överträdelse av den bulgariska konkurrensskyddslagen samt artiklarna 106.1 och 102 i EUF-fördraget.

Thank you for your support, Union of European Producers of Green Energy (UEGEP)