Umwelt

För Pollinis France, om den påverkan som användning av SDHI-fungicider har på människors hälsa och ekosystemen

POLLINIS France
1.395 Supporters 1.395 in Europäische Union
  1. Launched November 2019
  2. Time remaining 10 days

Framställaren hävdar att bortsett från gynnsamma aspekter har SDHI-fungicider skadliga biverkningar för flera andra levande organismer, beroende på vilken tidpunkt och för vilka doser de exponeras. Enligt honom har den nuvarande rättsliga ramen upprättats utan att man tagit vederbörlig hänsyn till ständigt uppdaterade vetenskapliga uppgifter, och testmetoden är inte lämplig för att mäta de allvarliga riskerna med fungicider. Framställaren anger en rad vetenskapliga uppgifter som belyser den grad av fara som användningen av SDHI-fungicider medför. Han uppmanar Europaparlamentet att ompröva vilka verkningar dessa ämnen har på människors hälsa, ekosystemen och pollinerande insekter, i enlighet med förordning (EG) nr 1107/2009 om utsläppande av växtskyddsmedel på marknaden.

Thank you for your support, POLLINIS France

openPetition international